استراتژی پیش بینی در خواندن و یادگیری علوم جهت پیشرفت در آینده شغلی

پیش بینی یک استراتژی است که در آن خوانندگان از اطلاعات یک متن (شامل عناوین، عناوین، عکس ها و نمودارها) و تجارب شخصی خود برای پیش بینی آنچه که می خواهند بخوانند (یا  آنچه بعدا پیش می آید) استفاده می کنند. خواننده ای که مشغول پیش بینی است، بر متن موجود متمرکز است، دائماً به آینده فکر می کند و همچنین پیش بینی های خود را اصلاح، بازبینی و تأیید می کند. استراتژی پیش بینی همچنین به دانش آموزان کمک می کند بین دانش قبلی خود و متن ارتباط برقرار کنند.

کتابخانه بومن (bowman)

دانش آموزان در ابتدا ممکن است در پیش بینی متن ىاستاني راحت تر از متن غير داستانی یا اطلاعاتی باشند. این ممکن است به این دلیل باشد که در حقيقت آن متن  داستاني عموما در دستورالعمل آموزش اولیه ی خواندن بیشتر استفاده می شود. دانش آموزان همچنین  تمايل دارند با ساختار راحت تر متن داستاني(متن روايي) سر وكار داشته باشند تا اينكه از ویژگی ها و ساختارهای متن اطلاعاتی استفاده کنند.

با این حال، استراتژی پیش بینی برای انواع متن مهم است. معلمان باید اطمینان حاصل کنند که وقتی دانش آموزان متن اطلاعاتی را می خوانند، برای آموزش، مدل سازی و تمرین وقت بگذارند. آنها همچنین می توانند با اطمینان از اینکه دانش آموزان  دانش کافی پیش از شروع خواندن متن دارند، به دانش آموزان کمک کنند تا در مورد متن اطلاعاتی، با موفقیت پیش بینی کنند.

پیش بینی همچنین یک مهارت فرآیندی  process skill است که در علم به کار می رود. در این زمینه، بر اساس الگوی شواهد ، پیش بینی در مورد نتیجه یک رویداد در آینده انجام می شود. دانش آموزان ممکن است بر اساس تجربيات گذشته شان پیش بینی کنند که یک دانه جوانه می زند یا اینکه فردا بر اساس آب و هوای امروز باران می بارد. معلمان می توانند با ایجاد ارتباط بین پیش بینی هنگام خواندن و پیش بینی در علم، به دانش آموزان درتوسعه  این مهارت کمک کنند. دانش آموزان لزوماً به طور مستقل این ارتباطات را برقرار نمی کنند ، بنابراین گفتگو و سوال از معلمان مهم است.

بعضی اوقات، معلمان از اصطلاحات پیش بینی و فرضیه به جای یکدیگر در علم استفاده می کنند. در حالی که اين اصطلاحات مشابه هستند، اما تفاوت های ظریفی بین این دو وجود دارد. فرضیه نوع خاصی از پیش بینی است که هنگام طراحی و انجام تحقیقی که در آن یک متغیر variable، تغییر می کند ، انجام می شود. به عنوان مثال، دانش آموزان ممکن است یک فرضیه بنویسند که در صورت افزایش مقدار آب، رویش گیاه چه خواهد شد. یک فرضیه غالباً به صورت جمله "اگر ... پس ..." نوشته می شود.

  تفاوت بین پیش بینی و فرضیه

تمایز بین پیش بینی و فرضیه چیزی نیست که دانش آموزان ابتدایی بدانند و توضیح دهند. با این حال، معلمان باید از نحوه استفاده از این کلمات در طول آموزش علم، آگاهی داشته باشند. پیش بینی، برای بیان آنچه ممکن است بر اساس دانش يا شواهد قبلی رخ دهد استفاده می شود و فقط در مواردی که تحقیقات خواستار تغییر یک متغیر است، فرضیه  استفاده  می شود.

برای اطلاعات بیشتر

• پیش بینی Predicting

در این صفحه مروری بر استراتژی پیش بینی در خواندن متون، توضیحی در مورد چگونگی پیش بینی از درک مطلب، و چندین فعالیت که دانش آموزان را در پیش بینی پشتیبانی می کند ، ارائه می شود. این مقاله همچنین لیستی از استانداردهای محتوای علمی اوهایو را در رابطه با پیش بینی ارائه می دهد.

مخاطبین گرامی در نظر داشته باشید شرکت رایا مارکتینگ در زمینه تولید محتوا سئو شده و با  بیش از 100 نوع ایده تولید محتوا  میتواند شما را در این امر یاری کند.

• پیش بینی  Predicting 

در این مقاله استراتژی پیش بینی و دلیل اهمیت آن بحث شده است. همچنین شامل ایده هایی برای حمایت از دانش آموزان در مهارت پیش بینی در مورد متن می شود.

• فعالیت تفکر خواندن مستقیم (DRTA) Directed Reading Thinking Activity (DRTA)

DRTA راهی برای حمایت از دانش آموزان است تا آنها به تمرين پیش بینی کردن از یک متن بپردازند. این مقاله توالی گام به گام معلمانی را که مایل به ایجاد فعالیت تفکر خواندن مستقیم با هر نوع متن هستند ، فراهم می کند.

• نکاتی برای موفقیت با متن اطلاعاتی Tips for Success with Informational Text

در این مقاله کوتاه پنج مرحله که می تواند به دانش آموزان کمک کند در مورد متن اطلاعاتی از استراتژی پیش بینی استفاده کنند ، مورد بحث قرار می گیرد. دانش آموزان مقاله را قبلا رويت می کنند و سپس کلماتی را که انتظار دارند در مقاله پیدا کنند ، یادداشت می کنند.

منبع:

beyondweather.ehe.osu.edu

هیچ نظری موجود نیست:

با پشتیبانی Blogger.