طراحي بنر عکاسي

در طراحی بنر عکاسی نکات ثابتی وجود دارد. نوع چیدمان و زاویه دید در بنر از بخش‌های اصلی در طراحی است. استفاده رنگ موضوع مهمی است. چون رنگ به تعریف و نمایش بهتر محتوا کمک میکند. اما چه رنگی؟ ما به رنگین کمان در بنر لازم نداریم. رنگی که در طراحی استفاده میشود باید با رنگ سازمانی برند هم خانواده باشد و یا از سری رنگ‌های نزدیک به هم در چهارچوب رنگ‌ها استفاده کرد. دریافت بیش از حد توجه چشم مخاطب را از موضوع اصلی و هدف بنر دور میکند.

برای مثال در طراحی بنر قهوه از چهار رنگ اصلی که در بسته بندی محصول استفاده شده بود برای بنر هم استفاده کردیم. طراحی مطلوب بود و مخاطب با مشاهده این رنگ‌ها به یاد قهوه میافتاد. بنر باید به گونه ای باشد که با وجود فضای زیاد به شکلی واضح هدف اصلی را نشان دهد. به طور مثال در بنر تبلیغاتی مخصوص کودک و نوزاد چطور مخاطب جذب بنر شود؟ در اینجا هدف اصلی نمایش عکس‌های با کیفیت با طراحی متفاوت است. این طراحی خاص به والدین کمک میکند تا انتخاب بهتری داشته باشند. به نوعی در طراحی بنر عکاسی باید مطابق هدف اصلی پیش برویم تا از هدف محتوا دور نشویم. 

طراحي بنر عکاسي

در طراحی بنر هدف اصلی به عنوان نقشه راه قرار دهید.

انواع بنر عکاسی

در طراحی بنر برای عکاسی باتوجه به اینکه هدف چیست و اینکه چقدر فضا داریم از بنر استفاده میکنیم. برای بنر عکاسی محتوا قابل نمایش ما واضح است. باید نوع طراحی و کیفیت عکاسی را در بنر نمایش دهیم تا افراد به ما علاقه مند شوند. در نگاه اول برای یک بنر عکاسی نمایش تجهیزات با کیفیت راه‌کار خوبی است. ولی مخاطب آنقدر زمان ندارد تا این ابزار را بررسی کند. پس با وجود اینکه ایده خوبی است در اینجا کاربردی نیست. روش کاربردی در اینجا نمایش عکس‌های با کیفیت و خاص است.

منظور از خاص نوع طراحی و چیدمان خاص عکس است. این موضوع طراحی بنر عکاسی را متمایز میکند. طرح تابلو آتلیه عکاسی باید نوع خدمات آتلیه را هم نمایش دهد. برای مثال در آتلیه عکاسی کودک و نوزاد حتما باید بنر این موضوع را نمایش دهد. ما قدر نگاهی ساده برای نمایش مفهوم فرصت داریم پس از آن باید بیشترین استفاده را کرد. با توجه به اینکه عکاسی بیشتر برای چه هدف و چه رده سنی ای انجام میشود انواع مختلف بنر عکاسی دسته بندی میشوند. در نتیجه در طراحی بنر عکاسی تبلیغاتی و صنعتی از ویژگی‌های مربوط به همان طراحی در تصویر استفاده میکنیم.

در استفاده از رنگ‌ها محدودیتی وجود ندارد و تنها با توجه به موضوع و رنگ سازمانی پیش میرویم. در نتیجه رنگ‌ها در تعیین موضوع بنر نقش یکسانی ندارد. در یک بنر استفاده از رنگ قرمز برای نمایش یک رویداد خاص است و در بنر بعدی برای یک برند غذایی دوباره از همان رنگ استفاده میشود. رنگ‌ها ویژگی‌های مشابه ندارند.

طراحي بنر عکاسي

تاثیر رنگ‌ها در طراحی بنر متفاوت است.

نوع چیدمان بنر

در طراحی بنر نحوه قرارگیری عکس در تصویر مهم است. برای همین به زاویه بنر از نگاه مخاطب توجه میکنیم. سپس طبق زاویه ای که مخاطب محتوا را میبیند آن را طراحی میکنیم. عکس مورد نظر باید در مرکز تصویر قرار بگیرد. معمولا از یک عکس برای بنر استفاده میشود. اما در صورت لزوم عکس دوم باید به گونه ای باشد که در ابتدا به عکس اصلی توجه بیشتری شود. این مورد برای درج اطلاعات متنی نیز مهم است. در اطلاعات متنی یک عنوان اصلی وجود دارد که معمولا نام برند یا نام شرکت است. پس از آن با فونت مناسب تری اطلاعاتی مثل توضیحات اضافه میشود. در اینجا منظور از فونت مناسب شمایل آن نیست.

بلکه اندازه فونت و محل قرار گیری آن در تصویر مهم است. به نوعی که مخاطب به ترتیب اطلاعات را مشاهده کند. در طراحی بنر عکاسی باید به بزرگنمایی بیش از حد هم توجه کرد. یعنی اندازه‌ها مناسب با فضا در نظر گرفته شود تا عنوان بنر بیش از اندازه در تصویر فضایی را اشغال نکند. مورد بعدی استفاده از پس زمینه مناسب در طراحی بنر است. اگر این طراحی ساده باشد برای نمایش عکس  مناسب تر است. اما استفاده از پس زمینه طرح‌دار یا شلوغ تنها زمانی مناسب است که در بنر اطلاعات کمی موجود باشد. برای همین برای جلب نگاه مخاطب به پس زمینه شلوغ لازم داریم. اما بنر عکاسی دارای محتوا خوبی است که به پس زمینه ساده لازم دارد.

طراحي بنر عکاسي

محتوا در طراحی بنر با توجه به موضوع متفاوت است.

نوع نمایش موضوع هدف

طراحی بنر عکاسی یک مرکز اصلی دارد و هدف تبلیغاتی آن نمایش محتوا خروجی است. اما گاهی در نمایش محتوا خروجی میتوان اغراق کرد. وقتی از چینش رنگی اغراق آمیز استفاده کنیم فضا شادتر نمایش داده میشود و یا استفاده از فضای کارتونی در عکاسی شمایل بنر را تغییر میدهد. استفاده کارتونی در بنر به دو شکل انجام میشود. در نوع اول استفاده از عروسک و انیمیشن‌های واقعی در تصویر است. نوع دوم طراحی کارتونی است.

یعنی نوع ویرایش عکس به شکل کارتونی باشد. این نوع از طراحی اغراق بیشتری دارد و هدف اصلی آن کودکان هستند. طراحی بنر برای عکاسی با توجه به موقعیت مکانی آن نیز انجام میگیرد. به طور مثال در مسیر یک شهربازی استفاده از بنرهای کارتونی ما را به هدف خود نزدیک میکند.  اما خب استفاده از بنر تبلیغاتی عکاسی در فرودگاه به اندازه وجود مراکز خرید سوغاتی مفید است. افراد برای ثبت لحظات و خاطرات خود از این فرصت استفاده میکنند. پس برای نمایش هدف باید طراحی بنر را خیلی جدی بگیریم برای همین از موسسه‌های طراحی مثل رایامارکتینگ کمک بگیریم. این یک فرصت خوب برای تبلیغات است و یا یک فرصت برای یادآوری شوخی‌های نامرتبط و لحن غیر رسمی یک برند میباشد. پس از هر فرصتی برای بنر عکاسی بیشترین استفاده را ببرید.

طراحي بنر عکاسي

طراحی بنر نسبت به ویژگی‌های محیط انجام میشود.

طراحی بنر از نگاه مخاطب

اگر بخواهیم طراحی بنر را از نگاه مخاطب ببینیم چند نکته اصلی وجود دارد. نکته اول دریافت مفهوم درست از تصویر است. یعنی تصویر به قدری مهم است که حدود 70 درصد از طراحی را انجام میدهد. در طرح تابلو آتلیه عکاسی نوزاد حتما باید از عکس نوزاد استفاده شود. اگر از عکس یک دختر بچه در حدود سنی 3 الی 4 سال استفاده کنیم دیگر یک آتلیه نوزاد را تبلیغ نمی‌کنیم بلکه یک آتلیه کودک را تبلیغ میکنیم. این دو مورد کاملا از لحاظ شرایط عکاسی با هم متفاوت هستند. نکته بعدی استفاده از جملات مناسب است.

جمله‌هایی که در ذهن مخاطب باقی می ماند از امتیاز بیشتری برخوردار است ولی این جملات نباید بیش از اندازه غیر رسمی باشد. یعنی چی؟ نوع لحن و بیان آنها باید عادی و ساده باشد تا اقشار مختلف جامعه متوجه آن بشوند. از طرفی نباید این جملات برای طراحی بنر گیج کننده باشد. یک سبک از بنر به استفاده از جملات گمراه کننده میپردازد و تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی می‌ماند اما تاثیر آنها در ذهن مخاطب معکوس است. یعنی مخاطب هدف اصلی از طراحی را فراموش میکند و تنها آن بخش گمراه کننده را به یاد می‌آورد. اگر چه در ذهن مخاطب باقی مانده ایم اما با تاثیر منفی و از طراحی بنر دور شده ایم.

طراحي بنر عکاسي

طراحی بنر باید مفهوم اصلی را به خوبی نمایش دهد.

جلوه اصلی طراحی بنر عکاسی کجاست؟

در طراحی بنر جلوه اصلی محتوا ساخته شده برای مخاطب است. این جلوه از نوع عکاسی تا بخش‌های استفاده شده در طرح را شامل میشود. در هر نوعی از عکاسی به یک جلوه خاص لازم داریم. به طور مثال در طراحی تبلیغاتی برای ماشین وجود عکس با‌کیفیت ضروری است از طرفی در بنر تبلیغاتی فروش کت و شلوار استفاده از مدل مناسب برای لباس در طراحی بنر مهم است. اما افزایش این جلوه‌ها در تصویر چه تاثیری را ایجاد میکند؟ فضای محدود و به علاوه زمان محدودی داریم تا مخاطب به محتوا بنر نگاه کند.

وقتی این فضا شلوغ باشد در نتیجه مخاطب هم گیج میشود. پس با استفاده از اصلی ترین طرح به طراحی میپردازیم. بدون اینکه فضا بیش از اندازه اشغال شود. اینکه فضای خالی ما همچنان در طراحی بنر خالی بماند، هیچ اشکالی ندارد. بلکه موضوع اصلی را در بنر مشخص میسازد. هر چقدر تصویر شلوغ‌تر باشد از هدف اصلی طراحی بنر و تبلیغات دور میشویم. از این فضای خالی در صورت لزوم برای درج اطلاعات متنی استفاده شود. البته اطلاعات هم به نوعی جلوه بنر تبلیغاتی عکاسی هستند. در نگاه اول بنر باید با موضوع تبلیغاتی خود هماهنگ باشد. این موضوع هدف طراحی را به خوبی نمایش میدهد. سپس باید از ترکیب بخش‌های هماهنگ استفاده کرد. در نتیجه هدف محتوا قابل فهم و واضح است.
 طراحي بنر عکاسي

استفاده از ابزار مناسب به طراحی بنر کمک زیادی میکند

هیچ نظری موجود نیست:

با پشتیبانی Blogger.